Wybór trucków do deskorolki
Kiedyś obiło mi się o uszy takie stwierdzenie, że trucki to dusza deskorolki. Nie sposób się z tym nie zgodzić. Trucki różnych marek zdecydowanie bardziej różnią się między sobą, niż np. blaty. Każdy truck ma inną geometrię, a co za tym idzie skręca w inny sposób. Geometria trucka wpływa również na to, jak deskorolka będzie się wybijać i na to, jak będzie się kręcić przy różnych flip trickach.
Pomimo wielu zmian w skateboardingu na przestrzeni ostatnich kilku dekad, na rynku można wyróżnić te same trzy wiodące marki produkujące trucki. Są to Independent, Venture, Thunder. W ostatnich latach swoją obecność mocno zaznaczyła również stosunkowo młoda marka Ace, a z tyłu przewijają się również inne, mniej znane marki takie jak Royal, Krux, Tensor czy Destructo i wiele innych. Producentów trucków jest znacznie mniej, niż producentów kółek czy blatów, a wynika to przede wszystkim z tego, że truck to zdecydowanie najbardziej zaawansowany technologicznie i najbardziej kompleksowy przy produkcji element deskorolki.
Każdy truck składa się z następujących elementów: baseplate (podstawka), hanger (ośka, to jest ta część na którą zakłada się kółka), kingpin (duża śruba wystająca z podstawki), gumki i talerzyki (znajdują się na kingpinie, między podstawką i hangerem oraz między hangerem i nakrętką), pivot cup (gumka znajdująca się w podstawce, w którą wchodzi hanger), a całość zamykają (dosłownie) nakrętki. Ze względu na to, że każda marka produkująca trucki stosuje inną geometrię, nie powinno się łączyć tych części (np. baseplate od Independent i hanger od Venture). Nawet wymiana gumek na takie od innego producenta może spowodować zaburzenie geometrii, przez co truck będzie się szybciej zużywał.
Tyle tekstu, a ty nadal nie wiesz jakie trucki wybrać do twojej deski. Poniżej umieściłem rozpiskę szerokości blatów i rozmiary (dostępnych w naszym sklepie) trucków, jakie będą pod nie pasować.
Szerokość blatu | Rozmiar trucków | ||||
Independent | Thunder | Venture | Ace | Tensor | |
7.75 i mniejsze | 129 | 145 | 5.0 | AF1 22 Classic 22 |
5.0 |
7.875 | 129 139 |
145 147 |
5.0 5.25 |
AF1 22 |
5.0 5.25 |
8.0 | 139 | 147 | 5.25 | AF1 33 Classic 33 |
5.25 |
8.125 | 139 144 |
147 148 |
5.25 5.6 |
AF1 33 AF1 44 Classic 33 |
5.25 5.5 |
8.25 | 144 | 148 | 5.6 | AF1 44 Classic 44 |
5.5 |
8.375 | 144 149 |
148 149 |
5.6 5.8 |
AF1 44 AF1 55 Classic 44 |
5.5 5.75 |
8.5 | 149 | 149 | 5.8 | AF1 55 Classic 44 |
5.75 |
8.625 | 149 159 |
149 151 |
5.8 6.1 |
AF1 55 | 5.75 |
8.75 | 159 | 151 | 6.1 | AF1 66 Classic 55 |
|
8.875 | 159 169 |
151 161 |
6.1 | AF1 66 Classic 55 |
|
9.0 i większe | 169 | 161 | AF1 77 Classic 66 |
Dwa rozmiary trucków przy danej szerokości deski oznaczają, że nie ma trucka od tej marki o dokładnie takiej samej szerokości, jak deska w tym rozmiarze. Ten pierwszy rozmiar będzie o 0.125 węższy od deski, drugi o 0.125 szerszy. W takim przypadku powinieneś zastanowić się, jakie jest prawdopodobieństwo, że zmienisz szerokość deski przy zakupie kolejnej oraz czy będzie ona szersza, czy węższa od poprzedniej. Jeżeli planujesz przerzucić się na szerszą, to kup ten większy rozmiar; jeżeli planujesz przejść na węższą, to weź mniejszego trucka. Generalnie przyjmuje się, że truck może być o 0.25 cala węższy lub szerszy od deski, ale najlepiej, aby był jak najbardziej dopasowany.
O geometrii różnych trucków i tym, jak wpływa ona na jazdę można byłoby rozmawiać w nieskończoność, ale ja postaram się opisać takie podstawowe różnice w kilku zdaniach. Trucki podobnie jak deski różnią się rozstawem osi - jedne mają hanger bardziej wysunięty do przodu, inne cofnięty bliżej kingpina. Idzie to mniej więcej w tej kolejności:
najbardziej wysunięty -> Venture, Thunder, Tensor, Independent, Ace <- najmniej wysunięty
Jeśli hanger jest bardziej wysunięty, to droga taila do ziemi przy wykonywaniu tricków jest dłuższa. Na przykład na desce z mocno wygiętym tailem i wysokimi truckami Venture będzie trzeba włożyć więcej siły w ollie, przez co przód deski będzie wydawał się cięższy. Dzięki temu jednak pop w takiej desce będzie bardziej (z braku lepszego określenia) "wybuchowy", co skutkuje wyższymi trickami. Z kolei ta sama deska z truckami Ace nie będzie sprawiać tego samego wrażenia, a tail szybciej dotknie ziemi przy wybiciu. Stąd, jeżeli hipotetycznie jeździłeś dotychczas na truckach Independent, a teraz chciałbyś przetestować Venture, to najlepszym wyborem dla ciebie będzie założenie ich na deskę z bardziej płaskim tailem. W ten sposób przerzucenie się na nowe trucki powinno być nieco łatwiejsze, ponieważ pop będzie bardziej zbliżony do twojej poprzedniej deski.
Mógłbym tak opowiadać jeszcze bardzo, bardzo długo, ale nie chcę za bardzo komplikować. Wierzę, że powyższy tekst będzie dla Was przydatny i informatywny. W razie niepewności zachęcam do kontaktu z naszym sklepem, telefonicznie, mailowo czy poprzez social media - postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania natury deskorolkowej najszybciej, jak to będzie możliwe :)